Soms komt website feedback zonder dat je erom vraagt, dat is ontzettend leerzaam en handig!

website feedback

Vandaag werd ik gebeld door een meneer, omdat hij meer informatie wilde over het SEO advies dat ik geef. Hij verwachtte dat ik een algemeen advies zou doormailen waaruit hij zelf een SEO stappenplan op maat zou moeten filteren. Gelukkig kon ik hem vertellen dat het gaat om een face-to-face afspraak waarbij ik specifiek naar de website kijk die de klant voorlegt. Voordat de afspraak plaatsvindt, bekijk ik deze site goed op alle punten die SEO-technisch van belang zijn. Daarna komen we een uur samen waarin ik uitleg geef over SEO, al je vragen beantwoord en eventueel aanpassingen doe op de website. Vervolgens ga je ook nog naar huis met een simpel SEO-stappenplan die afgestemd is op jouw website. De meneer vertelde mij vervolgens dat het meestal andersom werkt: je krijgt minder dan er wordt beschreven op de site. Dus hij was blij verrast dat hij dit keer meer waarde voor zijn geld kreeg dan gedacht.

Dit telefoongesprek was een wijze les voor mij. Nadat we ophingen, paste ik direct mijn pagina over SEO-advies aan door erbij te vermelden dat ik face-to-face advies geef op mijn locatie. Dankzij deze les besef ik nog beter hoe belangrijk het is om naar de website feedback van mijn bezoekers te luisteren. Natuurlijk had ik ditmaal geluk, omdat iemand mij benaderde voor informatie en hierbij duidelijk aangaf wat hij onduidelijk vond op mijn site. Normaal gesproken klikken mensen dan gewoon weg.

Tips voor website feedback ontvangen

Luisteren naar de feedback die zomaar op je afkomt, is één van de manieren om te achterhalen wat jouw bezoekers van de website vinden. Maar je kunt zelf ook actie ondernemen om website feedback te ontvangen.:

  • Vraag zelf feedback aan nieuwe en bestaande klanten door hen te vragen of de informatie op de website duidelijk is. Vraag daarnaast aan bestaande klanten of ze gekregen hebben wat ze verwachten naar aanleiding van de informatie op de website. Hadden ze er meer of minder van verwacht? Wat kun je nog aanpassen? Niemand heeft zin om een hele survey in te vullen, dus stel deze vragen persoonlijk. Leg uit dat je graag hun feedback hoort, zodat je de pagina/website daarop kunt aanpassen.
  • Vraag een kritische vriend(in) om website feedback te geven door naar één bepaalde pagina te kijken. Als je aan iemand vraagt: “Wil jij eens kritisch naar mijn héle website kijken?”, kost het erg veel tijd. Maar vraag je om hulp voor die ene pagina, dan kunnen ze je in tien minuten al goed helpen. De homepage is een handige pagina om voor te leggen, omdat deze meestal veel bezocht wordt. Verder zijn pagina’s met jouw belangrijkste producten of diensten ook goed om voor te leggen.
  • Ga de samenwerking aan met andere ondernemers die een website hebben. Jij geeft feedback op hun website en zij geven feedback op jouw website. Spreek af om pagina’s van elkaar te bekijken door de bril van een potentiële klant. Uiteraard is het vooral nuttig als de andere ondernemer daadwerkelijk een mogelijke klant is. Een extra tip: terwijl je de website van de ander bekijkt, kun je noteren wat je onduidelijk vindt, wat je mist en wat je zou veranderen. Als hij/zij dat ook voor jou doet, kun je elkaar met hele concrete feedback helpen.

Wees vooral niet bang om klanten te vragen naar hun ongezouten mening. Zij zijn immers de mensen die je wilt bereiken met jouw website. Door goed te luisteren naar hun website feedback kun jij duidelijker omschrijven wat je aanbiedt. Daarmee trek je nieuwe klanten aan die op zoek zijn naar jouw product of dienst.

Heb je aanvullende website feedback voor mijn site? Ook die hoor ik graag van jou

This will close in 20 seconds