Wat is een niche?

Een niche is een segment van een kleine gespecialiseerde markt voor een bepaalde groep producten of services. Oftewel je biedt bijvoorbeeld niet alle yoga-vormen aan, maar je specialiseert je in ‘Hot yoga’. Hierdoor wordt je markt kleiner maar trek je wel een bepaald groep fans aan waar je makkelijk op kunt inspelen. Men begrijpt volledig wat je aanbiedt.

Hoeveel producten/diensten verkoop je die niet aanvullend op elkaar zijn?
Over hoeveel verschillende onderwerpen blog jij?

Magische grens

Zodra je op meer dan 5 verschillende onderwerpen, diensten of producten zit, moet je gaan oppassen. Er bestaat namelijk een soort van magische grens waarbij mensen dingen kunnen onthouden en deze geldt bij 7 +2 / -2 dus tussen de 5 – 9 items. Ik ben ook zeker een voorstander van niet teveel menu-items (tabjes) op een rij in je menubalk zodat men goed voor ogen kan houden wat je aanbiedt. En in je menubalk is het verstandig om vooral je services/diensten op een rij te zetten.

Voorbeelden van geen niche

  • Laralisa.nl’s niche: Een hele leuke blog die gericht is op vrouwen die nadat hun kinderen wat ouder zijn wel weer wat meer tijd hebben voor extra dingen. Zo is de website ontstaan, op zich is de doelgroep wel een niche, maar de blog biedt heel veel verschillende onderwerpen aan waardoor je niet direct zou kunnen zeggen, voor de laatste mode voor 40+ vrouwen of de hipste hotspots in Europa moet je naar Laralisa.nl. Daarvoor wordt er te onregelmatig over de verschillende onderwerpen geblogt. In dit geval zou ik daarom adviseren om wat minder onderwerpen te kiezen en daar een focus op te gaan leggen en zo een betere niche te creëren.
  • Evelienpullens’ niche:  Evelien heeft een heel beeldende, leuk opgezette, website met haar diensten. Alleen zijn de diensten te uiteenlopend en het zijn er teveel, zie hier een kleine selectie van haar aanbod:
    • Healing en reading,
    • Intuitie en dementie,
    • Workshops,
    • Kunsteducatie,
    • Beeldend Theater,
    • Internationaal,
    • Boeken
    • Projecten

Bij beide websites zie je dat óf het aantal onderwerpen teveel is óf het aantal diensten/producten een overload is waardoor je als bezoeker niet onthoudt waar de website zich op richt. Bezoekers zijn daardoor minder snel geneigd om terug te keren naar de website.

Hoe kies je een niche?

Een niche kiezen is niet zo simpel. Je kunt natuurlijk kiezen voor wat je het leukste vindt of waar je het meeste geld mee verdient. Ik geef hier twee tips om je niche te kiezen die op elkaar kunnen aansluiten:

  1. De beslissingtool helpt je bijvoorbeeld al wel om te kiezen voor een bepaalde pagina of een onderwerp die aan bepaalde eisen voldoet die je zelf belangrijk vindt.
  2. Gebruik de Google Adwords zoekwoord (keyword)planner om te kijken naar welke van de onderwerpen echt behoefte is. Waar zoekt men in Google op? Je kunt jouw onderwerpen in vullen en dan relevante andere keywords vinden die vaak een bepaalde niche weergeven. Je kunt hier meer leren over hoe je dit kunt doen met deze tool.

 

Heb je je niche gevonden?

Probeer dan de rest van de website op een gestructureerde manier op te ruimen zodat je niet dingen doet die Google niet kan waarderen (zoals zomaar pagina’s weggooien). Dit kun je doen door middel van het opruim werkboek dat binnenkort verschijnt.

Vind je SEO hartstikke ingewikkeld?

seo_cursus_amsterdam_live

Wil je het zelf doen maar geen idee waar je moet beginnen?

Kom naar de SEO cursus op maandagavond 13 november!

Ja, ik wil meer weten over de cursus

Pin It on Pinterest