Je kunt Facebook gebruiken om beter vindbaar te worden. Want hoe meer bezoekers je op je website krijgt, hoe meer Google je kan waarderen. En bovendien geldt, hoe meer mensen er via social media kanalen (waaronder Facebook) komen hoe beter. Want dat betekent dat er een zekere relevantie is van je website. Dat mensen het kennelijk interessant vinden wat je schrijft en wat je doet. Dus hoe meer kliks naar je site via Facebook hoe beter. Maar hoe kun je dat nou het beste doen in Facebook voor SEO?

Facebook & SEO: Hoe ik Facebook gebruik om beter vindbaar te worden

Je kunt Facebook natuurlijk gebruiken om je privé gebeurtenissen op te delen. Maar als je een bedrijf hebt kun je het daarnaast ook goed gebruiken om meer bezoekers naar je website te krijgen. Dat kun je het beste doen met een bedrijfspagina. Op deze manier krijg je meer geïnteresseerde mensen naar je Facebook pagina en wordt je beter vindbaar in Google!

  •     welke keywords gebruik je voor facebook.

    Bedenk welke doelgroep zich voornamelijk op Facebook begeeft. Welke van jouw producten past hier het beste bij? Wat zijn de keywords voor jouw producten? Ik gebruik voor Facebook tegenwoordig de ‘SEO advies’ keywords. Zo zorg ik ervoor dat ik een ander product promoot op Facebook dan op mijn andere social media. Zo hou ik het voor mezelf ook overzichtelijk. Je kunt de social media dan ook doorzetten in het gebruik van je sales funnel. 

  •     Keywords in je titel/naam

    Zelf heb ik ook (nog) geen keywords in de titel van mijn Facebook pagina staan. Dit zou echter wel een stuk beter zijn. Dus ik probeer dit aan te passen. Zie hieronder waar je dit kunt aanpassen. Echter moet het ook daadwerkelijk worden goedgekeurd door Facebook. Een eerdere poging is helaas afgekeurd maar nu probeer ik ‘BureauBold SEO advies’, wellicht dat dit wel werkt (afwachten). Zorg dus dat je hier goed over nadenkt voor je je pagina opzet.

    facebook seo

  •     Keywords in je beschrijving van je FACEBOOK pagina

    Schrijf een aantrekkelijke beschrijving van wat je doet binnen je bedrijf waarin je de keywords voor jouw bedrijf zet. Ook dus vooral weer de keywords die te maken hebben met het product dat je hier wilt promoten. 

  •     Link in profiel: Gebruik een sub/productpagina 

    Je kunt een link invullen in je profiel pagina. Daar kun je natuurlijk je homepage invullen of dus je hoofddomein. Echter gaan er al zoveel mensen naar je homepage. Je kunt daarom beter de Facebook geïnteresseerden direct doorsturen naar de pagina van het product die het beste past bij het Facebook publiek. Ik heb gekozen voor de SEO advies pagina. Natuurlijk moet je dit ook gewoon testen, wat werkt het beste bij welke doelgroep. Zie hieronder waar je dit kunt aanpassen.

    facebook seo beter vindbaar link in profiel

    Als je een webshop hebt, is het wellicht een idee om je te houden aan 1 categorie van producten. Bijvoorbeeld dat ze op Facebook altijd het liefste de sales producten van je webshop bekijken. Dan zou ik hier extra naartoe linken. En vanuit daar kun je ze dan wel weer verleiden met je niet-sales artikelen die zo goed passen bij de sales-items ;).

  •     Delen: samenvatting + link

    Soms zie ik mensen die alleen enkele beelden van bijvoorbeeld de kunstwerken die ze maken of een nieuwe website die ze hebben gemaakt delen. Toch zul je net even iets meer moeten geven, namelijk ook de link naar je website. Geef de kijkers net genoeg informatie dat ze door willen klikken naar je website. 

    Probeer dus voornamelijk informatie te delen die ook weer kan leiden tot de waardering van jouw product. Dus naast de blogs die je wellicht deelt op Facebook, deel je af en toe reviews over het product dat je hier wilt promoten.

 

Aanpassen van deze onderdelen in Facebook zal je SEO, jouw vindbaarheid in Google, ook verbeteren. Bovendien zorgt het ervoor dat je een gefocuste social media strategie hebt. Het geeft je meer rust zodat je niet alles overal hoeft te delen maar dat je gericht je producten in de markt gaat zetten.

 

Pin It on Pinterest

Share This