Waarom headings goed zijn voor je SEO

Een boek heeft een titel en ieder hoofdstuk daarin heeft weer zijn eigen titel. Dat maakt het duidelijk en overzichtelijk. Dus waarom zou je op je pagina ook geen subtitels plaatsen om structuur en duidelijkheid aan te brengen? Die titels noem je een heading of een koptekst. In WordPress en op veel andere sites kun je kiezen uit Heading 1 tot en met 6. Hoe hoger de heading, hoe minder belangrijk hij is.

Heading 1

De H1 is de hoofdtitel van je bericht, vergelijkbaar met de titel van een hoofdstuk. Op je pagina kun je het beste maar één keer de Heading 1 laten voorkomen. Een hoofdstuk heeft tenslotte ook maar één echte titel. Zodra je meerdere Heading1 titels plaatst op je site weet Google niet meer wat nou precies de belangrijkste kop is voor je pagina.

Wat ook belangrijk is, is dat je iedere pagina een unieke heading geeft. Anders denkt Google dat een pagina twee keer bestaat en weet hij niet meer welke hij moet kiezen. Dan kom je dus niet, of enorm laag, in de ranking. Het kan slim zijn om je keyword te verwerken in je heading 1. Maar wanneer je titel dan niet meer loopt, moet je het niet doen. Ook hier geldt: leesbaarheid komt voor keyword gebruik. In WordPress wordt een heading in het Nederlands Koptekst genoemd. (zie hieronder)

heading-tags-header

Heading 2 en 3

Vaak zijn er in een tekst niet meer headings dan drie. Alhoewel er bij de meeste sites zes heading-keuzes zijn, is het niet bevorderlijk voor je site om er zes te gebruiken. Vaak heb je ook niet zo enorm veel tussenkopjes. Eigenlijk zijn alle opvolgende koppen van H1 een soort titels voor subhoofdstukken.

Een voorbeeld van gebruik van heading-tags is de fair fashion merkengids van Palace of Bliss.

heading-koptekst-seo

Je kan meerdere headings op je pagina gebruiken. Als je twee subkopjes hebt waarvan de één niet belangrijker is dan de ander, mogen ze ook allebei H2 kopjes zijn. Dat zou wellicht ook kunnen gelden bij bovenstaand voorbeeld aangezien ‘Fair fashion’ een keyword is. Als je echter vind dat ze anders allebei zo groot worden, dan kun je vragen of je webbouwer de headings kleiner styled.

Een voorbeeld van een heading-structuur:
Je hebt een website over het verzorgen van honden en hierin  een pagina over hondenvoer. Dat is dan je H1: Hondenvoer. Als je een alinea wijdt aan biologisch hondenvoer, dan kan je voor die alinea de H2 ‘Biologisch hondenvoer’ zetten.

Belangrijk is dus dat je niet één soort heading meerdere keren op je pagina gebruikt. De kop en subkoppen moeten vooral ter verduidelijking van je bericht zijn en niet alleen maar loze tekst omdat Google dat wil. Het is slim om je keywords per alinea in je heading te verwerken, maar houdt de schrijfwijze zo natuurlijk mogelijk.


 


				

zelf seo doen? Waar begin je.

krijg dé tips & tricks!

Kom naar de SEO cursus op maandagavond 22 oktober!cursus-seo-amsterdam-avond-zoekmachine-optimalisatie3

Pin It on Pinterest

Share This