SEO URL:
keywords in je ‘slug’/’permalink’

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: keywords zijn erg belangrijk als het op de vindbaarheid van je pagina aan komt. Ze zijn niet alleen van belang in je tekst, maar ook in je URL. Want, ook daar let Google op als je gerankt wordt. De URL (hele link die je in de browser vindt), met als laatste gedeelte de slug of permalink, is vaak één van de eerste dingen die zowel je bezoeker als Google ziet. Als daarin het keyword van je pagina staat, weten beide meteen wat ze aan je site hebben.

Waar in de URL zet je de keywords?

Het is niet zo dat je keyword persé in je domeinnaam moeten staan. Sterker nog, dat is vaak niet het geval. Kijk maar eens naar mijn site, die heet bureaubold.nl en niet iets met seo-advies. Dat komt omdat ik Bureau Bold een leuke, onderscheidende naam vind. Het is wel slim om op je subpagina’s keywords in de slug of permalink te gebruiken. Mijn pagina met SEO tips heeft precies dat in de URL staan.

seo url

Je kan dus het beste de keywords die relevant zijn voor je subpagina in de desbetreffende URL zetten. Hieronder zie je hoe ik dat heb gedaan.

seo url

Ook Interiorjunkie heeft haar URL aangepast op de subpagina Woonkamer inspiratie . In het geval van interiorjunkie zie je dat er eerst een categorie staat en dan pas slaapkamer-inspiratie. Dit komt door de opbouw van de site. Of makkelijk gezegd, de route die je maakt als je naar deze pagina gaat. Namelijk: hoofdpagina (interiorjunkie.com), dan naar de categorieën en vervolgens naar slaapkamer inspiratie. Deze route staat als het ware in de URL weergegeven.

Hoe verander je jouw URL naar een SEO-vriendelijke URL?

Zoals je in beide voorbeelden hierboven kan zien, staan de keywords direct achter de domeinnaam. Als je een WordPress website hebt, kan je dit makkelijk per bericht aanpassen als je deze aan het bewerken bent.

Als je meer dan één keyword in je URL wilt gebruiken, zoals in mijn geval ‘SEO tips’, kan je daar het beste een streepje tussen zetten. Want, als je dat doet, herkent Google ze als aparte woorden. Als je twijfelt welke keywords je het beste kan gebruiken in je URL, kan je dat het beste checken door een zoekwoorden onderzoek te doen.

Maar pas wel op!: Maak een 301 redirect

Een 301-wat? Een 301-redirect maken als je een URL verandert, want je wilt geen bezoekers mislopen. In deze blogpost lees je hoe je een 301-redirect kunt maken als je een SEO URL wilt maken (oftewel SEO-vriendelijke URL).

Pin It on Pinterest

Share This